دل نامه

آنان که برای گیسوان پریشان دخترکان
شعرها سروده اند
گمان نمی کنم هرگز رقص چادرت در باد را
دیده باشند...

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۷ بهمن ۹۴، ۲۱:۱۴ - میم عین
    بله

دل نامه

ܓ✿ {قُلِـہ ای} کـہ چنـدیـטּ بـــآر فَتح شَوَל ✘ ✿بے شَک روزے تـَـفریحــ✜ـگاه مَردُم خواهَـל شُـל...! مُــوآظِـــب ◥לِلَــت ◣ بـــآش✿Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

۳۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است


   استاد فاطمی نیا

 

استاد فاطمی نیا در جلسه‌ای با ذکر چند نکته اخلاقی و عرفانی فرموند: خدمت آیت الله بهاالدینی رسیدم. گفتم: آقا راز مقام و رتبه سید سکوت چه بود؟ آقا دست بالا آورد و اشاره به دهان کرد. خدا شاهد است الان مردم خیلی دست کم گرفته‌اند آبرو بردن را.
ببینید، خدا چند گناه را نمی‌بخشد:

عمدا نماز نخواندن
به ناحق آدم کشتن
عقوق والدین
آبرو بردن


این گناهان اینقدر نحس هستند که صاحبانشان گاهی موفق به توبه نمی‌شوند.
پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استادالعلما بود، برای من تعریف می‌کرد: «به پدرم گفتم پدر تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه می‌گویی؟ می‌گفت پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت آبروی کسی را نبر!» الان در زمان ما هیئتی‌ها، مسجدی‌ها و مقدس‌ها آبرو می‌برند.
عزیز من اسلام می‌خواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضی‌ها با زبانشان می‌روند جهنم.
روایت داریم که می‌فرماید اغلب جهنمی‌ها، جهنمی زبان هستند. فکر نکنید همه شراب می‌خورند و از دیوار مردم بالا می‌روند. یک مشت مومن مقدس را می‌آورند جهنم. ای آقا تو که همیشه هیأت بودی! مسجد بودی! بله. توی صفوف جماعت می نشینند آبرو می‌برند.
امیرالمومنین به حارث همدانی می‌فرماید:
اگر هر چه را که می‌شنوی بگویی؛ دروغگو هستی.
گناهکار چند نوع است:
عده‌ای گناه می‌کنند، بعد ناراحت و پشیمان می‌شوند؛ سوزوگداز دارند؛ توبه می‌کنند و هرگز فکر نمی‌کنند که روزی این توبه را بشکنند؛ اما دوباره می‌شکنند. دوباره، سه باره، ده باره. در حدیث داریم که این اگر در تمام توبه شکستن ها سوز و گداز واقعی داشته باشد، در نهایت بر شیطان پیروز می‌شود.

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۳۱ تیر ۹۲ ، ۱۰:۲۱ موافقین ۲۸ مخالفین ۰ ۷۶ نظر

دعایم کن!

چشمان تو گل آفتاب گردانند!

به هرکجا که نگاه میکنی خدا آنجاست..

مادرم!

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۱:۴۷ موافقین ۱۲ مخالفین ۰ ۳۲ نظر

قیافه ی من

وقتی مامانم میگه پاشو سفره ی افطارو بچین!

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۱:۳۰ موافقین ۱۷ مخالفین ۰ ۲۶ نظر

 

خاطرات خیلی عجیبند!

گاهی اوقات می خندیم به روزهایی که گریه میکردیم

گاهی گریه میکنیم به یاد روزهایی که می خندیدیم

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۱:۲۷ موافقین ۹ مخالفین ۰ ۱۲ نظر

آیت الله مجتهد تهرانی

 

چقدر خوب است که انسان طالب موعظه باشد یا کسی آدم را موعظه کند. وقتی خدمت عالم بزرگ و نورانی می رسید، تقاضای موعظه کنید.

نجاری خدمت آیت الله اراکی رسید و تقاضای موعظه کرد. آقا فرمودند: "چه کاره ای؟" گفت: "نجارم". فرمودند:"برای دلت درب ساخته ای؟ اگر برای دلت درب نساختی، یک درب برای دلت بساز که غیر خدا به دلت راه پیدا نکند."........

ما پیرمردها دیگر دلی برایمان نمانده، خوش به حال شما جوان ها! شما الان می توانید برای دلتان درب بسازید، درب آهنی ای بسازید که کسی نتواند وارد دل شما شود. کسانی که سن شان بالا رفته، دیگر زمین دلشان خراب است، البته نه کسانی که خوب هستند و هدایت شدند، آنهایی که هدایت نشدند و شیطان پیشانی آنها را بوسیده است.

چون در روایت است آنهایی که چهل سال عمر کرده اند ولی با خدا ارتباطی برقرار نکرده اند، شیطان پیشانی شان را می بوسد و می گوید: "تو دیگر هدایت نمی شوی"

تا چهل سال امید است که انسان آدم شود، اگر چهل سال بگذرد هر چه به او بگویند مثل این است که به دیوار گفته اند و اثری ندارد. تا جوان هستید، نگذارید دلتان خراب شود.

هیچ گناه و عبادتی را کوچک نشمارید

هیچ گناهی را کوچک نشمارید و به کوچکی آن نگاه نکنید. نگاه کنید ببینید مخالفت چه کسی را کردید. شاید غضب خدا در همین گناه باشد. از آن طرف، هیچ عبادتی را هم کوچک نشمارید، شاید که رضایت خدا در همین عبادت باشد. دست کوری را می گیری و از این طرف خیابان به آن طرف می بری، نگو این که چیزی نیست، یک وقت می بینی که همین کار کوچک تو ر ا بهشتی کرد....

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۲۸ تیر ۹۲ ، ۱۰:۴۹ موافقین ۲۱ مخالفین ۰ ۶۲ نظر

 

همه فرع اند ولی اصل حســــ❤ــین است

سرّ آرامش این نسل حســــ❤ــین است

 

السلام علیک یااباعبدالله

 

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۲۵ تیر ۹۲ ، ۱۱:۲۲ موافقین ۲۴ مخالفین ۱ ۶۸ نظر

خــدایــا ...

دلــم مــرهــمــی مــیــخــواهــد از جــنــس خــودتــ ...

نــزدیــکــ ... بــی خــطــر ...

بــخــشــنــده ... بــی مــنــتــ ...

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۲۵ تیر ۹۲ ، ۱۱:۱۹ موافقین ۱۴ مخالفین ۰ ۲۴ نظر


 

✔مـטּ بــراے با تـ[♥]ـو بــودטּ از همــ ه دنیـ✘ـا میگـــذرم♥●•٠·

✔نفَــس شایــد دلیلے باشــد براے 【زندگے】✘ امــا بے شک تـ[♥]ـو بهانــ ه آنے ❀❀❀

✔اگر ♥شَهیــ ـ ـ❀ـ ـ ـد♥ نشوم لاجرم خواهم {مُــ✘ــرد} پس در قنــ ـــوت هایــ م میگویــ م

˙·٠•●♥اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک ♥●•٠·˙

✔ تــ❤ــو بــ ه آرزوے مـטּ رسیـלے دعا کن مـטּ هم بـ ه آرزوے تــ❤ــو برسم..

 

پی نوشت:

دربرخی از احادیث فرموده اند به همدیگر دعا کنید و با زبانی دعا کنید که گناه نکرده اید.

عرضه داشتند آن زبان را نداریم.

فرموند با زبان دیگران و همدیگر خدا را بخوانید، که هیچکس با زبان دیگری گناه ننماید.

 

+دوستای عزیز نماز و روزه هاتون قبول درگاه حق!

اگه مایل بودین توی این پست آرزوهایی رو که برا خودتون دارین توی قسمت نظرات برام بنویسید

منم آروزمو براتون مینویسم اگه قابل دونستین دعام کنین.

منم برا تک تکتون دعا میکنم.

اللهم ارزقنا شهــــــادة فی سبیلک

التماس دعا.

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۲۲ تیر ۹۲ ، ۰۰:۳۴ موافقین ۲۲ مخالفین ۰ ۱۰۶ نظر

 

یوسف مى دانست تمام درها بسته هستند

امابه خاطر خدا و به امید او حتی به سوی درهای بسته دوید

و تمام درهای بسته برایش باز شد …

“اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شدند،به طرف درهای بسته بدو

چون خدای تو و یوسف یکیست

پی نوشت:

خدایا!

از اینکه مرا در حد ایوب به حساب می آوری، سپاسگذارم....!!

کمی حقیقت:

من بنویسم یا تو؟

موقع نمازم که می شد، فرشته ی چپ و راست عزا می گرفتند که چه کنند

ایاک نعبد را جزء حرفهای خوبم بنویسند یا جزء دروغهایم ...

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۲۰ تیر ۹۲ ، ۱۸:۱۵ موافقین ۳۳ مخالفین ۰ ۷۷ نظر

در ایام ماه مبارک رمضان، پس از اذان مغرب،

همزمان دو چیز بر ما واجب می شود.

کدام را اول انجام دهیم؟


افطار یا نماز؟

در منابع دینی، احادیث و روایاتی وجود دارد مبنی بر « به تاخیر نیانداختن افطار » :

- قال رسول الله‏ صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله: لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما عَجَّلُوا الفِطرَ (1) ؛

مردم، تا وقتى که زود افطار می ‏کنند، در نیکی ‏اند.   

- قال رسول الله‏ صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله: عَجِّلُوا الإِفطارَ و أخِّرُوا السَّحورَ (2) ؛

 افطارى را زود بخورید و سحرى را به تأخیر اندازید. 

- قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله: مِن فِقهِ الرَّجُلِ فی دینِهِ تَعجیلُ فِطرِهِ و تَأخیرُ سَحورِهِ (3) ؛

از دین‏ شناسى مرد (فرد)، زود افطارى خوردن و تأخیر در سحرى خوردن است. 

 

احادیث و روایاتی نیز وجود دارد مبنی بر « اولویت نماز بر افطار » : 

 

* از امام باقر علیه ‏السلام روایت شده است: « نماز را بر افطار مقدّم می ‏دارى، مگر آن که با گروهى باشى که اوّل، افطار می ‏کنند. پس با آنان مخالفت نکن و با ایشان افطار کن، وگرنه اوّل، نماز بخوان؛ چرا که بهتر از افطار است و نمازت با حالت روزه نوشته می ‏شود و این نزد من، محبوب‏تر است. » (4)     

* براى روزه‏ دار، مستحب است که اگر توان داشته باشد، پیش از افطار، نماز بخواند. (5) 

* عیون أخبار الرضا علیه ‏السلام به نقل از رجاء بن ابى ضحّاک، در توصیف روزه امام رضا علیه‏ السلام نقل می‌کند: هر گاه در شهرى دَه روز می ‏ماند، روزه بود و افطار نمی ‏کرد. پس چون شب فرا می ‏رسید، اوّل پیش از افطار، نماز می ‏خواند. (6)

* روایت شده که: هر گاه می ‏توانستى نماز را آگاهانه و با همه حدود و آدابش، پیش از آن که افطار کنى، بخوانى، بهتر آن است که قبل از افطار کردن، نماز بخوانى؛ و اگر از کسانى بودى که دلت پیش افطار کردن بود و میل تو، تو را از نماز مشغول مى ‏کرد، اوّل، افطار کن تا وسوسه نفْسِ ملامتگر از تو برهد، جز این که شرط است که پرداختن به افطار پیش از نماز، سبب نشود که وقت نماز بگذرد. (7)

در غروب های ماه مبارک رمضان، جز این دو واجب، چه کارهای دیگری انجام دهیم؟

صدقه دادن

* هر کس پیش از افطار کردن، گِرده‏اى نان به بینوایى صدقه دهد، خداوند، گناهش را مى ‏آمرزد و براى او ثواب آزاد کردن بنده‏ اى از فرزندان اسماعیل را مى ‏نویسد. (8)

* امام صادق علیه ‏السلام فرمود که امام سجّاد علیه ‏السلام هر روز که روزه مى ‏گرفت، دستور مى ‏داد که گوسفندى ذبح شود و قطعه قطعه و پخته گردد. عصر که مى‏ شد، بر روى دیگ‏ها خم مى ‏شد تا بوى آب‏ گوشت را در حال روزه احساس کند. سپس مى ‏فرمود: «ظرف‏ها را بیاورید. براى فلان خانواده بریزید. براى فلان خانواده بریزید... .» سپس نان و خرماى خشک مى‏ آوردند و غذایش همان بود. درود خدا بر او و پدرانش باد! (9)

قرائت سوره مبارکه قدر

* هر کس هنگام افطارى و سحرى خوردن، سوره « إنّا أنزلناه » بخواند، میان آن دو (وقت) همچون کسى خواهد بود که در راه خدا به خون خویش آغشته است. (10)       

دعا کردن

* براى روزه ‏دار، هنگام افطارش، یک دعاى مستجاب است. (11)  

* هر روزه‏ دارى، یک دعا (ى مستجاب) دارد. پس هر گاه خواست افطار کند، هنگام اوّلین لقمه بگوید: «اى آن که آمرزشت گسترده است! مرا بیامرز!» ( یا واسِعَ المَغفِرَةِ اغفِر لی )     (12)  

* هر بنده روزه‏ دارى، هنگام افطارش، یک دعاى مستجاب دارد، که آن، یا در دنیا به او داده مى ‏شود و یا براى آخرتش ذخیره مى ‏شود.(13)

* سه نفرند که دعایشان رد نمى ‏شود: روزه ‏دار، تا آن که افطار کند؛ پیشواى دادگر؛ و نفرین ستم‏دیده. (14)

* چهار نفرند که دعایى از آنان رد نمى ‏شود، تا آن که درهاى آسمان براى آنان گشوده شود و دعایشان به عرش برسد: ... (یکی از آنان) روزه‏ دار، تا آن که افطار کند. (15)

و در پایان پاسخ یکی از مراجع عظام تقلید به این سوال: « اول نماز یا افطار؟ »

پاسخ معظم له آیت الله العظمی محقق کابلی:

در صورتی که غروب شرعی ثابت شود می توان افطار کرد، فرقی نمی کند که بعد از ثابت شدن غروب شرعی اول نماز بخواند یا افطار کند، یعنی در مسئله تقدیم و تأخیر افطار از نماز تفاوت نیست که اول نماز خوانده شود یا افطار کند؛ هرچند نماز اول وقت فصیلتش بسیار زیاد است.


منبع:

کتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 288.  


پی‌نوشت‌ها:

1- صحیح البخاری: 2/ 692/1856، صحیح مسلم: 2/771/48، سنن الترمذی: 3/82/699، مسند ابن حنبل: 8/426/22868، کنز العمّال: 8/511/23886 . 

2- المعجم الکبیر: 25/163/ 395، اُسدالغابة: 7/310/7426، الفردوس: 2/10/2084، سلسلة الأحادیث الصحیحة: 4/375 /1773، کنز العمّال: 8/510/23879 . 

3- تاریخ دمشق: 52/138/10956 عن أنس، کنز العمّال: 8/511/23890 . 

4- المقنعة: 318 .  

5- تهذیب الأحکام: 4/199/575، الإقبال: 1/237، بحارالأنوار: 98/8/2 .  

6- عیون أخبارالرضا علیه‏السلام: 2/182/5، بحار الأنوار: 96/314/12.   

7- المقنعة : 318 . 

8- فضائل الأشهر الثلاثة: 96/80 ، بحارالأنوار: 96/318/10 .   

9- الکافی: 4/68/3، المحاسن: 2/158/1432، من لا یحضره الفقیه: 2/134/1955، مکارم الأخلاق:1/297/930، المناقب لابن شهر آشوب: 4/155، بحارالأنوار : 96/317/ 6.  

10- الإقبال: 1/240 .    

11- سنن ابن ماجه:1/557/1753، المستدرک على الصحیحین:1/583/1535، الدعاء للطبرانی: 286/919، کنز العمّال: 8/447/23585؛ بحارالأنوار: 96/255/33 .    

12- مسند الشهاب: 2/128/1031، الدعوات: 26/44 .

13- نوادر الاُصول: 1/190، کنز العمّال: 8/451/23613 .    

14- سنن الترمذی: 5/578/3598 ، سنن ابن ماجه:1/557/1752، مسند ابن حنبل: 3 /171/8049، صحیح ابن حبّان: 8/215/3428، السنن الکبرى: 3/481/6393 .    

15- الکافی: 2/510/6، من لایحضره الفقیه: 2/226/2255، فضائل الأشهر الثلاثة: 86/64، الأمالی للصدوق: 337/394. 

کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
۱۷ تیر ۹۲ ، ۲۳:۰۷ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۵ نظر