نزول همه فرشتگان بر زمین
پرسشی که مطرح میشود
آن است که شب قدر دارای چه ویژگی است که خداوند آن را برتری بخشیده است؟
در
قرآن به بعضی از ویژگیهای شب قدر اشاره شده است. علاوه بر آن برای فهم این
ویژگیها به قریحه و ذوق نیاز است.
قرآن درباره ویژگی شب قدر میفرماید:
«تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ
أَمْرٍ» در شب قدر ملائکه به همراه روح نازل میشوند.
برخی از مفسرین
گفتهاند «روح» همان «روح الامین»، جبرئیل است و ذکر جبرئیل بعد از ملائکه،
ذکر خاص بعد از عام است؛ یعنی فرشتگان و به ویژه جبرئیل نازل میشوند.
اما روایاتی وجود دارد که میگوید: «الروح... خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ» یا «أَعْظَمُ مِنَ الْمَلَائِکَة» برای تایید آن نیز میگویند در قرآن که آمده «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ» حرف «واو» پیش از «الروح» دلالت بر مباینت دارد. به این معنا که روح موجودی برتر و اشرف از همه ملائکه به شمار میرود.
اما همه فرشتگان در شب
قدر برای چه نازل میشوند؟
شکی نیست که در شب قدر همه ملائکه و فرشتگان نازل میشوند. از «الف و لام» در «الملائکه» استغراق فهمیده میشود به معنی همه فرشتگان.
دستهای از ملائکه، در
قرآن به نام «عالین»، نامیده شده اند. وقتی شیطان بر آدم سجده نکرد، به او
گفتند: «أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ» آیا تو از روی
استکبار سجده نکردی یا اینکه از فرشتگان عالین بودی، که مأمور به سجده
نبودند؟ در روایتی نقل شده است که «عالین» دستهای از ملائکه مقرّب و ممتاز
و عالیرتبهای هستند که جز مقام ربوبی، به هیچ چیز دیگری توجّه ندارند.
این فرشتگان به اینکه انسان خلق و به او مقام داده شده، توجهی نداشتند و
تنها به مقام ربوبی توجه داشته و او را عبادت میکردند. از همین رو از سجده
به آدم، مستثنا شده بودند.
در برخی روایات این فرشتگان به نام
«مُهَیِّمین» نیز نامیده شدهاند. به نظر میرسد که در شب قدر فرشتگان
عالین نازل نمیشوند و فرشتگانی که مأموریت اجرایی دارند، به همراه روح،
که گویا فرمانده ملائکه و بزرگترین آنها به حساب میآید، در شب قدر نازل
میشوند. بعضی از علمای اهل سنت بر این باورند که نزول ملائکه و روح تنها
یک مرتبه و آن هم برای نزول قرآن بر پیغمبر اتفاق افتاده و دیگر تمام شده
است.
این دسته از علمای اهل سنت میگویند: اگر عبادت شبهای قدر چند برابر
ثواب دارد و بهتر از هزار ماه است، به خاطر آن است که یادبود و یادآور شب
عظیم نزول قرآن است. همچنان که میلاد پیغمبر اکرم(ص) در روز معیّن و یکبار
اتفاق افتاده و هر سال برای آن عید مولود گرفته میشود، برای یادبود
شبهای قدر نیز، به این شب برتری و شرافت داده شده است.
این نظر برخی از علمای اهل سنت است. اگرچه بیشتر علمای اهل تسنن این نظر را قبول ندارند.